Sposób doboru łączników śrubowych to wbrew pozorom nie taka prosta sprawa. Podczas stosownego doboru duże znaczenie ma wiele czynników – m.in. sposób mocowania. Na pierwszy rzut oka złączenie dwóch prostych elementów zdaje się być banalne, w praktyce jednak śruby są jednakowe wyłącznie na pozór. Każda śruba różni się czasem niewidocznymi szczegółami, dlatego dla dobra i trwałości konstrukcji warto poznać metody na efektywne ich stosowanie.
Zacznijmy od początku
Każde tego rodzaju połączenie narażone jest na siły statyczne oraz dynamiczne o rozmaitym stopniu intensyfikacji. W przypadku występowania owych sił konstruktor zobowiązany jest do podania informacji dotyczących specyfikacji konstrukcyjnej, a mówiąc ściślej – długości oraz średnicy śruby. Istotnym elementem owej specyfikacji jest także materiał z jakiego śrubę wykonano.
W gwoli przykładu można zastanowić się nad zastosowaniem śruby powstałej z materiału St4 w przypadku panewek silnika samochodowego. W konsekwencji takich działań nie przejedziemy pojazdem nawet kilkuset metrów. Mocowanie rzecz jasna ulegnie rozpadnięciu, a rozkład ten może doprowadzić nawet do zniszczenia całego silnika. W tym konkretnym przypadku należy zatem zastosować stal maszynową odznaczającą się zwiększonym stopniem odporności. Ponadto gwint powinien być drobnozwojowy w celu umocnienia złącza. W przypadku silnika samochodowego istotnym elementem jest także rodzaj zabezpieczenia łącza. Specjaliści stosują kilka metod, a do najbardziej powszechnych zaliczamy stosowanie specjalistycznych podkładek, wywiercenie otworu w łbie śruby i zamocowanie dodatkowym drutem, a także stosowanie klucza dynamometrycznego w celu odkształcenia śruby.
Ciekawą i bardzo skuteczną metodą jest również zastosowanie stożkowatego zakończenia łba – jego celem jest klinowanie połączenia. Warto podkreślić, że zarówno w formie doboru metody mocowania, jak i stosowanych elementów kluczowe kryterium stanowi specyfikacja, a nie odporność na korozję, która często bywa podstawowym wyznacznikiem wyboru. W praktyce wszystkie stosowane elementy pracują w osnowie oleju silnikowego, a zatem odporność na korozję jest zwiększona bez względu na rodzaj użytego materiału. W przypadku śrub pracujących na zewnątrz – takich jak np. P5 warto zastosować warianty z powłoką cynkową – to zawsze dodatkowe zabezpieczenie, a co za tym idzie – przedłużona żywotność.
W ekstremalnych warunkach stosuje się również specjalne łączniki z materiałów nierdzewnych, które dobrane są ze względu na środowisko chemiczne. Oznacza to, iż elementy łączące będą inne w przemyśle spożywczym i jeszcze inne w produkcji kwasu siarkowego. Na koniec warto pamiętać, by w momencie zakupu śrub żądać od sprzedawcy certyfikatu jakości – z owych dokumentów dowiedzieć możemy się kto jest producentem raz jakimi parametrami charakteryzuje się dany łącznik.
Temat dobierania śrub przybliżył nam serwis http://prowadniki-przewodow.pl