Najczęściej łożyska oporowe stosowane są w walcarkach wielowalcowych. Walcują one na zimno. Jednak ich zastosowanie można znaleźć również w giętarkach oraz w prostownicach. Łożyska oporowe przypominają swoją budową łożyska toczne. Są one wyposażone w grubościenny pierścień zewnętrzny.

Zazwyczaj montuje się je pomiędzy wałeczkami a bieżniami. W ten sposób przybiera formę logarytmiczną. Na skutek tego wytwarzane naprężenie – w przypadku obciążenia – posiada lepszy rozkład. Jest to szczególnie przydatne wówczas, kiedy w zespole pojawia się niewspółosiowość. Środek smarny trafia do łożyska za sprawą wału wspierającego. Łożyska oporowe mają otwory smarowe. W przypadku poszczególnych wersji mogą pojawić się także rowki pierścieniowe, które są w pierścieniu zewnętrznym.

Łożyska oporowe walcowe

Ich budowa bazuje przede wszystkim na łożyskach walcowych. Mają one dwa lub nawet trzy rzędy wałeczków. Rozróżnia się wersje z koszyczkiem lub z pełną liczbą wałeczków. Na rynku dostępne są także takie odmiany, które mają stały kołnierz, kołnierz pierścieniowy lub są bez kołnierza – wówczas cechuje je zwłaszcza znaczna nośność promieniowa. Jednak za ich wykorzystaniem nie możesz liczyć na przenoszenie obciążeń osiowych. W tym celu stosowane są nakładki oporowe. To najpopularniejsza odmiana łożysk oporowych. Dlatego na rynku jest ich najwięcej ze wszystkich.

Łożyska oporowe igiełkowe

Bazują na łożyskach igiełkowych jednorzędowych, które posiadają pełną liczbę wałeczków. Można znaleźć także pierścień zewnętrzny, który występuje w odmianie niezawierającej kołnierza. Jednak w pierścieniu wewnętrznym pojawiają się dwa stałe kołnierze.

Łożyska oporowe stożkowe

Ich konstrukcja opiera się o łożyska stożkowe dwurzędowe. Dzięki temu potrafią przenosić obciążenia promieniowe oraz osiowe. Są one obustronnie uszczelnione za wykorzystaniem blaszek ochronnych. Rowki smarowe bardzo ułatwiają smarowanie. Znajdziesz je na wewnętrznej powierzchni bocznej pierścienia wewnętrznego.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem http://prowadniki-przewodow.pl

Łożyska oporowe – budowa, rodzaje i zastosowanie
5 (100%) 1 vote


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *