Łańcuch napędowy to przede wszystkim powszechny środek przenoszenia napędu. Swą popularność oraz szerokie zastosowanie ów element zawdzięcza uniwersalnemu charakterowi oraz ogromnej wytrzymałości. Dobrze dobrany łańcuch napędowy to gwarancja długiej i skutecznej pracy danego urządzenia. Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje łańcuchów napędowych – łańcuchy drabinkowe, pierścieniowe oraz płytkowe. Każdy z rodzajów różni się ze względu na budowę oraz co za tym idzie – zastosowanie.

Łańcuchy pierścieniowe i płytkowe

Łańcuchy płytkowe zbudowane są z elementów stalowych, bądź rzadziej – tworzyw sztucznych. Elementy te są łączone przy zastosowaniu sworznia, bądź opcjonalnie – łańcucha. W zależności od wariantu konstrukcji wyróżniamy złączenia skrętne oraz prostobieżne. Ów wariant łańcucha napędowego znajduje szerokie zastosowanie zwłaszcza w przenośnikach transportowych i buforowych.

Łańcuchy pierścieniowe z kolei nazywane są również ogniwowymi. Ich cechą szczególną jest fakt, że znajdują zastosowanie w niezbyt popularnych przekładniach łańcuchowych. Stosuje się je głównie w zawiesiach oraz wyciągnikach łańcuchowych – bywają także złącznikami ciężkich elementów stalowych.

Łańcuchy drabinkowe i ich rola

Konstrukcja drabinkowa wykorzystywana do budowy łańcucha stosowana jest w roli cięgna dźwigowego oraz napędowego. Biorąc pod uwagę budowę wyróżniamy trzy rodzaje łańcuchów drabinkowych – sworzniowe, tulejkowe i rolkowe.

Łańcuchy sworzniowe

Są stosowane coraz rzadziej, a jeśli już, to w formie napędu maszyn. Gasnąca popularność owej formy wynika z niskiej wytrzymałości spowodowanej zbyt małą ilością powierzchni roboczej przegubów.

Łańcuchy tulejkowe

Na ich budowę składają się tulejki, płytki i sworznie. Znajdują zastosowanie w maszynach wolnobieżnych. Warto dodać, że rzadko bywają używane w urządzeniach wymagających znacznej siły napędowej, a to za sprawą braku rolki prowadzącego do szybkiego zużycia się tulejek, a co za tym idzie – eksploatacji zębów koła, która zmniejsza wydajność układu.

Łańcuchy rolkowe

Cieszą się dużą popularnością ze względu na zwiększoną trwałość, a także niskie zużycie uzębienia koła. Budowa łańcuchów rolkowych opiewa w ogniwa zewnętrzne oraz wewnętrzne – wbrew pozorom konstrukcja przypomina budowę łańcuchów tulejkowych. Różnicę stanowi obecność rolki, która ma możliwość swobodnego obrotu względem tulei. Z tego względu łańcuchy rolkowe znajdują szerokie zastosowanie w maszynach przemysłowych, rolnictwie oraz pracach magazynowych.

Więcej informacji o łańcuchach znajdziesz na portalu http://naped-lancuchowy.pl

Łańcuchy napędowe – ogólna charakterystyka
5 (100%) 1 vote


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *