Działanie łożysk pomimo nieskomplikowanej budowy jest nader złożone. Szerokie ich zastosowanie we współczesnym przemyśle sprawia, że są one coraz częściej narażone na różnego typu awarie i uszkodzenia. Nie bez znaczenia jest także fakt, że pracują one w warunkach ekstremalnych – podatnych na skrócenie żywotności. O nadmiernej eksploatacji, bądź innych defektach świadczą przede wszystkim dźwięki wydobywające się z mechanizmu. To właśnie na ich podstawie należy dokonać natychmiastowej diagnostyki. W celu jej uskutecznienia z pomocą przychodzi nam Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, która dokonała oficjalnej klasyfikacji metodologii uszkodzeń łożysk. W dzisiejszym artykule zapoznamy się z tymi najpopularniejszymi.

Zgodnie z badaniami statystycznymi większość usterek łożysk dotyczy okresu ich użytkowania. Choć łożyska z zakładu produkcyjnego trafiają w stanie nienaruszonych, to w ramach nieodpowiedniego przechowywania mogą nabawić się kilku defektów uniemożliwiających ich późniejsze – poprawne działanie. Podatne na tego rodzaju uszkodzenia są przede wszystkim elementy toczne z bieżnią. Również pozostałe powierzchnie użytkowe mogą nosić znamiona uchybień. Dysponując nowoczesnym programem utrzymania ruchu i weryfikacja jest błyskawiczna i skuteczna. W ten sposób generujemy oszczędności oraz nie narażamy zakładu na przestój, który w skrajnych przypadkach może wynieść nawet do kilku dni.

Podstawowy podział wspomnianej metodologii opiewa w uszkodzenia powstałe przed rozpoczęciem eksploatacji oraz te występujące w jej trakcie. Te pierwsze bardzo często są konsekwencją nieodpowiedniego montażu, natomiast te drugie występują w efekcie braku dostatecznej konserwacji i diagnostyki.

Defekty przedeksploatacyjne występują wtedy gdy :

– zbyt duże napięcie łożyska

– złe spasowanie wału i oprawy

– uszkodzenie gniazda łożyska

– niewspółosiowość statyczna

– niewłaściwy transport, montaż i przechowywanie

Defekty eksploatacyjne :

– drgania i zmęczenie materiału

– przepływ prądu przez łożysko

– złe uszczelnianie i nieodpowiednie smarowanie

– niewspółosiowość w trakcie pracy

Skala uszkodzenia oraz przestój przeznaczony na dokonanie naprawy uwarunkowane są kilkoma czynnikami. Do najpopularniejszych zaliczamy natężenie prądu, czas jego trwania, występowanie luzów, obciążenia, rodzaj łożyska, jego prędkość oraz wariant stosowanego smaru. W gwoli przykładu – jeśli mamy do czynienia z uszkodzeniami związanymi z przepływem prądu elektrycznego, wówczas zaleca się stosowanie łożysk hybrydowych, czyli wyposażonych w dodatkową warstwę izolacyjną. Aby zadbać o łożyska bez względu na ich rodzaj należy je systematycznie smarować, odpowiednio dobierać oraz profesjonalnie montować.

Jak dbać o łożyska można przeczytać pod adresem: http://lozysko-igielkowe.com.pl

Główne przyczyny awarii łożysk
5 (100%) 1 vote


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *